mercoledì 25 novembre 2015

COMMISSIONE ENVE. SOTTO LA PRESIDENZA DI FRANCESCO PIGLIARU APPROVATO DOCUMENTO SULLE EMISSIONI

 – Si è riunita oggi Bruxelles la Commissione ENVE del Comitato delle Regioni, guidata dal presidente Francesco Pigliaru. La ENVE, che è il riferimento per i territori europei in tema di ambiente, cambiamenti climatici ed energia, è impegnata a preparare i lavori per la Conferenza mondiale sul clima COP 21. Alla Conferenza, prevista a Parigi dal 30 novembre e confermata dal governo francese, sarà proprio il presidente Pigliaru a rappresentare il Comitato delle Regioni della UE. Tra i temi all'Ordine del giorno della ENVE, c'è stato il caso delle emissioni nell'industria automobilistica, affrontato con un dibattito ricco e appassionato intorno al documento proposto del centrosinistra e che ha trovato l'opposizione dei gruppi di centrodestra.  Il documento, che definisce con chiarezza la posizione della Commissione, è stato poi approvato con una solida maggioranza. "Il problema delle emissioni nocive impatta direttamente sui cittadini ed è quindi estremamente rilevante per i governi locali", ha detto il presidente Pigliaru. "Le regioni e le città europee non possono accettare che i governi nazionali abbassino contestualmente i limiti previsti per le emissioni dei veicoli. Chiediamo che non siano tollerate le manipolazioni e i che i test siano più rigorosi e vengano svolti non in laboratorio ma su strada, in condizioni reali di utilizzo. Le case automobilistiche agiscano con trasparenza per recuperare la fiducia dei consumatori - ha concluso il presidente Pigluaru – consapevoli che questa è anche la maniera migliore per difendere l'occupazione”.

Questo il Comunicato stampa della ENVE.

Car emission test scandal: CoR Environment commission calls for stricter EU emission limits and proper compensation

Brussels, 20 November 2015 - The European Committee of the Regions' Commission for the Environment, Climate Change and Energy (ENVE) today adopted a declaration setting out its position on the automotive emission tests' scandal. ENVE members deplore that national governments sitting in the EU Council of Ministers have allowed car manufacturers to exceed more than two times the emission limits required by EU law as of 2017. They also call for local authorities to be entitled to a fair share of compensation to be paid by companies found to be responsible so as to enable cities and regions to implement clean-air programmes. Commenting on the adoption of the declaration, ENVE chair Francesco Pigliaru (IT/PES), President of the Region of Sardinia, said that "Rules for vehicle emissions tests have a direct impact on citizens and are therefore of the highest relevance for local and regional authorities. Regions and cities cannot accept any relaxation of rules, such as the softening of emission limits by national governments. We urge the EU's institutions and member states not to tolerate manipulations any longer and to ensure that tests are trustworthy, rigorous and based on real-world driving conditions. Finally, we call on car manufacturers to act with the highest transparency in order to re-gain consumers' confidence. This is also the best way to preserve their key role in the EU's economy."

The European Committee of the Regions is the EU's assembly of regional and local representatives from all 28 EU Member States. Created in 1994 with the Maastricht Treaty, its mission is to make the voice of regional and local authorities heard in EU decision-making. The European Parliament, the Council and the European Commission must consult the CoR in policy areas affecting regions and cities. To sit on the assembly, all of its 350 members must either hold an electoral mandate or be politically accountable to an elected assembly in their constituency.

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